Follow me, i will follow u

SAHABAT SAHABAT KU

Monday, May 21, 2012

Tutorial Letak kotak komen Facebook dalam Blog (Facebook Comment box)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera

OK. . ne adalah entry aku yang buat julung kalinya mengenai tutorial untuk blogger iaitu cara-cara meletakkan Facebook comment box kat blog korang. Kelebihan Box FB komen ne ialah memudahkan pengunjung blog anda untuk meninggalkan komen kerana tidak semua pengunjung mempunyai akaun blog, google account, bla bla. So, Semua orang ada FB kan, So dengan mudah saja pengunjung anda meninggalkan komen dan pesanan buat anda.


Aku tahu terdapat ramai blogger yang lain ada juga memberikan tutorial seperti ini. Aku bukannya pro jugak bab-bab blog ne tapi aku nak kongsikanTutorial ini kepada yang beginners macam aku yang berusaha keras diluar sana sebab aku pun tercari-cari jugak macam mana nak letak komen FB ne di Blog aku dan akhirnya aku telah menjumpai code ini yang ternyata bekesan.

Banyak Tutorial yang aku jumpa tapi tidak begitu membantu aku kerana banyak step by step yang perlu dibuat, Hasil kadang-kadang tidak menjadi dan ada juga yang Tutorial yang kena letak ID Fb, Letak kod HTML setiap post atau entry korang. Siyes der, aku rasa ini lah code letak FB comment box yang  terbaik aku jumpa.



Tutorial ini sangat mudah dan terbukti berkesan dan update sendiri. Sila klik disini untuk mengetahui dengan lebih lanjut. 

okay, ikuti langkah 1 dan 2

Langkah 1


Seperti biasa pergi ke Dashboard > Design > edit HTML > expand Widget. Menggunakan fungsi Ctrl-F, Paste kan kod ini <data:post.body/>

Langkah 2

Copy code di bawah 

<b:if cond='data:blog.pageType == &quot;item&quot;'> <script src='http://connect.facebook.net/en_US/all.js#xfbml=1'/> <div><fb:comments expr:href='data:post.url' expr:title='data:post.title' expr:xid='data:post.id' num_posts='1' width='600'/></div> <div style='background-color: #f2f2f2;border: solid 1px #cccccc; font-size:10px; padding:3px;width:100%;'/> </b:if>


Kemudian Paste kan code yang and copy tu di bawah code <data:post.body/> yang anda search sebelum ne. 

Sekiranya anda menjumpai  dua <data:post.body/> letakkan pada yang kedua sahaja agar tidak muncul di Homepage anda : ) 

Save dan lihat hasilnya : P Bila dah ada, bersiap sedialah anda untuk menerima kritikan HAHA

p/s : Semoga berjaya ye. . Harap-harap menjadi juga usaha anda :)

Terima kasih kerana sudi membaca

3 comments:

Dyona_Joel said...

klau ada 3 code tu ??

Violet Sofia Official said...

still x dapat buat ni... -.-'

enta.. said...

Yey Jadi Thanks :D

PING BUSUK RSS FEED